неділя, 3 вересня 2017 р.

Успішний поступ на шляху євроінтеграції

«Якщо ми будемо навчати сьогодні так,
як ми навчали вчора, –
ми вкрадемо у наших дітей завтра»
Джон Дьюі

Ми живемо в епоху кардинальних змін, які відбуваються у суспільстві. Ці зміни торкаються кожного з елементів цілісної соціальної системи. Але, оскільки, насамперед, освіта виступає найважливішим показником розвитку людини, суспільства, держави, її конкурентоспроможності, то саме вона потребує корінної модернізації.  
Інтеграція України до європейського та світового освітнього простору, зумовлює необхідність розв’язання низки складних проблем, серед яких є проблема  підвищення якості освіти. Під час зустрічі з послом Естонської Республіки в Україні Гертом Антсу, міністр освіти Лілія Гриневич наголосила на тому, що оновлення змісту освіти є важливим викликом для України.
Естонська реформа на сьогодні для нас є  прикладом того, як можна за короткий час вийти з пастки патерналістського мислення (для якого характерне дріб’язкове опікування над працівниками, бажання регламентувати всі сторони їхнього життя)  й створити систему з одним з найкращих у світі результатів.


Головна думка щодо  успіху Естонії прозвучала у виступі  проектного менеджера державної установи INNOVE Ейнара Вяря: «Освіта - наша релігія», на  підтвердженням чого він привів слова президента Естонії 2006-2016 р.р. Тоомаса Хендріка Ільвеса:  «Естонський народ вірить в освіту. Ми дійсно віримо, що найкраща річ, яку ми можемо дати своїм дітям – це не земля, не дім і на банківський рахунок, а якісна освіта».


Секрет успішних реформ в системі загальної освіти Естонії  полягає насамперед:
Ø в стабільності  реформ;
Ø чіткому розподілі функцій між державою, муніципалітетами та школою;
Ø  автономії шкіл в організації навчального процесу;
Ø професіональних вчителях;
Ø участі в міжнародних дослідженнях ( наприклад в PISA)
Успішний поступ Естонії на шляху євроінтеграції став можливий через розуміння необхідності безперервної освіти та  усвідомлення того, що  навчання і використання своїх умінь повинні бути  невід’ємною частиною активної життєвої позиції кожного громадянина.
З цією метою  в країні була прийнята «Концепція безперервного навчання» (2014-2020р.р), яка стала одним із найважливіших документів, що спрямовує розвиток всієї сфери освіти.
З метою реалізації Концепції та досягнення спільної мети були визначені 5 стратегічних цілей:
Ø змінене розуміння навчання;
Ø компетентні і вмотивовані вчителі та директори шкіл;
Ø узгодження між можливостями навчання протягом всього життя і потребами ринку праці;
Ø цифрова революція в безперервному навчанні;
Ø рівні можливості для безперервного навчання і ріст участі в навчанні

Змінене розуміння навчання полягає в тому, що робиться акцент на учневі та важливості ключових компетентностей; необхідності поєднання в  навчальному процесі нових знань з уже отриманими раніше, з різними предметами і сферами життя; на потребі не тільки заучувати факти, але й розвивати навички самоосвіти та вирішення проблем, причому як самостійно, так і колективно.
Крім того, важливим є зміна принципів оцінювання знань. Формуюче оцінювання передбачає описове оцінювання, яке  підтримує процес навчання та індивідуальний розвиток кожного учня.    
І головна роль, звичайно, відводиться вчителеві, який повинен підтримувати становлення учня як особистості.
Тож необхідні компетентні і вмотивовані вчителі та директори шкіл.
Саме на цій стратегічній меті зупинялася у своєму виступі  Ірене Кяосаар, керівник генерального освітнього департаменту Естонії:
Ø «Змінюється роль вчителя від лектора до координатора та партнера.
Ø Професійний розвиток педагога насамперед у власних руках. Це постійний професійний розвиток, самоаналіз і самовдосконалення».
Естонські вчителі активно беруть участь в програмах обміну, шукають для себе курси підвищення кваліфікації – на це виділяється 1% з зарплатного фонду, який фінансує держава.
Свобода у виборі навчальних програм, методів навчання поєднується з великою відповідальністю кожного вчителя за результати своєї праці.
          Не менш важливою стратегічною метою є інтеграція цифрової культури в навчальний процес. Але вплив цифрових технологій втрачає свою силу без використання педагогіки і технологій в навчальному процесі:
Ø «перевернутий клас»;
Ø проектне навчання;
Ø навчання через дослідження.
На сьогодні в Україні одним із пріоритетних напрямків розвитку освіти є підвищення якості викладання та вивчення природничих дисциплін.
Саме тому, як вчитель хімії, вбачаю підвищення якості навчання як у
використанні вищезазначених технологій, так і в дистанційному навчанні хімії, яке  передбачає:
-        комунікацію і зворотній зв'язок;
-        спільну роботу;
-        створення спільнот;
-        оцінку і контроль.
Дистанційне навчання дає можливість збільшити частку групових завдань, завдань продуктивного характеру, творчих робіт та дослідницьких проектів. Все це стає можливим через використання додатків Google.
Google+ забезпечує  можливість ділитися необхідною інформацією з колегами та учнями.
Диск Google дозволяє миттєво створювати нові документи, електронні таб­ли­ці та презентації. Можна одночасно співпрацювати над одними й тими са­ми­ми документами, наприклад, рецензувати навчальні проекти учнів.
Сервіс Google Sites робить інформацію доступною для учнів, які потребують її швидкої подачі.
Classroom надає можливість не тільки надавати завдання, але й контролювати роботу в декількох класах та швидко оцінювати їх.
          Для реалізації дистанційного навчання необхідно, крім матеріально-технічного забезпечення та відповідних знань, мати колектив однодумців і палке бажання  його впроваджувати.
Участь в міжнародних дослідженнях (PISA) Естонії є також прикладом для освітян України. Мета проекту полягає у підвищення якості викладання та організації систем освіти. З наступного року Україна має приєднатися до Міжнародної програми з оцінювання освітніх досягнень учнів (Programme for International Student Assessment - скорочено PISA), яка здійснюється Організацією економічного розвитку та кооперації. OECD кожні три роки.
          На сьогодні в Україні обговорюється концепція «Нова українська школа». Документом передбачено перехід від традиційної школи знань до розвитку компетентностей, отже уроки PISA можуть бути корисними.

       

          

Немає коментарів:

Дописати коментар